Het afgelopen (Corona)jaar hebben we het bezoeken van musea enorm gemist. Als uitvlucht voor de geest hebben we een museumzaal ontworpen; een extra verdieping op het dak van de vestiging van het Museum Frans Hals aan de Grote Markt (de Hal) in Haarlem. De nieuwe zaal vormt het sluitstuk van een eerder door ons voorgestelde reorganisatie van de drie gebouwen aan de Grote Markt die het museum huisvesten.
Aan de buitenzijde heeft de zaal een gebogen kapvorm en is gemaakt van matglazen panelen. De kap voegt zich moeiteloos in de reeks van gebouwen aan de Markt. ‘s-Avonds licht de kap op als een lantaarn. De Hal krijgt hiermee een krachtige aanwezigheid aan de Markt, waarmee het zijn ambitie als vernieuwend museum voor hedendaagse kunst kan waarmaken.
lees verder
‘De Hal’ krijgt een krachtige aanwezigheid aan de Markt, waarmee het zijn ambitie als vernieuwend museum voor hedendaagse kunst kan waarmaken.
‘De Hal’ krijgt een krachtige aanwezigheid aan de Markt, waarmee het zijn ambitie als vernieuwend museum voor hedendaagse kunst kan waarmaken.
Haarlem
Visie Frans Hals Museum ‘de Hal’
besloten prijsvraag 2016
in opdracht van het Frans Hals Museum
In 2016 vroeg het Museum Frans Hals onze visie voor de vernieuwing van de entrees van beide vestigingen van het museum (de Hof en de Hal). Voor de vestiging aan de Grote Markt (de Hal) stelden wij vast dat de vernieuwing van de entree de onderliggende problematiek niet zou oplossen. Het huidige gebouw functioneert matig: de entree is verscholen, de zalen zijn onaantrekkelijk en de routing werkt niet. Er is geen ruimte voor horeca of een museumwinkel. Dit maakt het museum onaantrekkelijk voor bezoekers.
De binnenstad van Haarlem heeft een rijk aanbod aan winkels, horeca en historische musea. Wat echter ontbreekt is een aansprekend museumgebouw met actuele kunst die prikkelt, vernieuwt en inspireert. Wij denken dat een dergelijk museum de aantrekkingskracht van de stad een impuls kan geven. Maar dan moet het een gebouw van hoog niveau zijn. In plaats van tijdelijk lapwerk aan een gebouw, is het beter een stip aan de horizon te zetten en daarheen te werken. Ook als dat jaren geduld vergt.
In het voorstel komt de ingang aan de Grote Houtstraat. Deze leidt tot een ruim entreegebied met ontvangst, horeca en een museumwinkel op de begane grond, aan de straat en aan de Grote Markt. Dankzij nieuwe doorbraken worden de drie gebouwen (Verweyhal, Vissershuisje en Vleeshal) goed met elkaar verbonden. Een centraal trappenhuis vormt het hart van het gebouw en een zone met lift verbindt de verdiepingen van de drie gebouwen. De ingrepen geven het museum een heldere structuur en routing.
De Vleeshal heeft op de begane grond een grote zaal. Op de verdieping wordt een tweede zaal als geklimatiseerde doos in de monumentale zolderruimte geplaatst. De verdieping van de Verweyhal wordt gerestaureerd en vormt de derde grote zaal van het museum.
De vierde zaal is de grote verrassing: Op de Verweyhal wordt een extra verdieping gebouwd, met een grote zaal die van bovenaf verlicht wordt. Geïnspireerd op het schilderij Gezicht op Haarlem met bleekvelden van Jacob van Ruisdael, wordt het licht gefilterd door hangende plafondelementen van textiel, waardoor de de ruimte zacht en gelijkmatig wordt verlicht.