
Overamstel zal in de komende jaren transformeren van bedrijventerrein naar gemengde stadswijk. Het deelgebied Amstelwerf ligt tussen de A10 ringweg en de metrolijn. In de studie is onderzocht hoe een nieuw gebouw aan het begin van de Van Marwijk Kooystraat de mogelijkheden van de plek maximaal kan benutten.
Met een bezonningsstudie werd de optimale positie van de toren gekozen, nl. aan de noordzijde van de locatie. Overamstel is een gebied dat is georganiseerd in een raster van wegen en bouwblokken. De infrastructuur van de metro en de snelweg lopen daar als ‘stromen’ dwars door- en overheen. Bewegend door het gebied, is de lensvormige toren van veraf te zien en verandert voortdurend zijn verschijningsvorm.
In de plintbebouwing zijn twee collectieve ruimten voorzien: een besloten tuin en een dakterras. De naar binnen gekeerde tuin vormt het hart van de laagbouw en wordt gebruikt door de huurders van de lager gelegen verdiepingen. Het dakterras zal gebruikt worden als collectieve buitenruimte van de huurders van de toren.
De begane grond bestaat uit ruimten voor commerciële verhuur en maatschappelijke functies. Het gebouw staat op een tweelaagse parkeergarage.
De toren is extravert en biedt een wijds uitzicht over de omgeving. De plint is juist introvert en is georganiseerd rondom een binnentuin.
De toren is extravert en biedt een wijds uitzicht over de omgeving. De plint is juist introvert en is georganiseerd rondom een binnentuin.
Amstelwerf – VMK
Overamstel Amsterdam
Ontwerp toren
5000m² parkeren, 1300m² commercieel, 5400m² flexibel, 4300m² kantoren, 7000m² woningen
in opdracht van VMK C.V.